Brev:
Træg mave og sultestrejke
14. september 2012
Alder:
5 mdr.
Træg mave og sultestrejke
Kære Helen
Jeg skriver fordi jeg virkelig synes tingene er ved at gå i hårdknude herhjemme, og jeg har alvorligt brug for en slagplan for hvordan vi griber vores problemer an.
Min lille dreng er nu fem måneder, og lige da han blev 3 måneder begyndte der at gå temmelig lang tid imellem hans fyldte bleer. 5-7 dage. Da han både får MME og bryst, ringede jeg til en vikar for min SP, som mente at det - så længe han fik så meget bryst som han gjorde - ikke gjorde så meget. Konsistensen på det der kom, når det endelig kom, var leret og klægt, men ikke knoldet.
En måned senere, da der ingen ændring var, og han faktisk fik noget mere MME ringede jeg igen, og min egen SP mente nu også, at 5-7 dage var for lang tid. Samtidig med det ændrede afføringsmønster, ændrede hans nattesøvn sig også, og hvor han før havde taget 6 timer i streg, var han nu nede på max 4, og efterfølgende vågnede han så ca. hver 2. time. Han sov (og gør det stadig) fra 20-06. Han har altid været super til at spise af både flaske og bryst, og han er derfor også en rigtig stor dreng på 8,6 kg og ca 67 cm.
Min SP foreslog derfor at starte op med noget gulerodsmos, som både kunne sætte lidt skub i tarmene og måske fylde ham lidt mere op. Det er nu 14 dage siden, og det har ikke hjulpet. Tværtimod. Han er ikke rigtig god til skemaden (selvom han havde flere af parathedstegnene: åbnede munden for skeen, kiggede på os når vi spiste, savlede mere…), og måske skyldes det at jeg lidt for hurtigt prøvede nogle andre grøntsager som ærter og broccoli. Vi er nu tilbage ved gulerødderne, men det bliver ikke til mere end 5 små skefulde pr. dag og mosen er altså godt fortyndet med MME (vi skiftede i øvrigt fra grøn Hipp til syrnet Alomin, da hans mavebøvl startede).
Men nu er det hele gået helt i fisk: For knap en uge siden begyndte han at afvise både flaske og bryst. Han græder, når vi tilbyder ham mælk, og melder han sig selv, spiser han ikke mere end 50-60 mm, max 100, og så falder han i søvn. Han får som regel mælk som en del af putteritualet, men tilbydes også når han vågner fra sine lure. Den sidste uges tid har jeg dog forsøgt at tilbyde ham mælk på lidt forskellige tidspunkter, vi har prøvet med både Hipp og Alomin, men lige lidt har det hjulpet. Far har også prøvet, men uden held. Dertil kommer at han de sidste nætter er vågnet forfærdelig mange gange, og her er jeg bange for at jeg selv har været med til at skabe en dårlig søvnassociation, for jeg giver ham bryst, når han vågner og så falder han altid til ro og sover videre. Han er ikke en dreng man bare kan ae på kinden eller nusse på hånden eller andet. Det vågner han bare endnu mere ved.
Det eneste jeg synes virker, er brystet. Han har altså de sidste nætter måske fået rigtig meget mælk om natten, og derfor ikke været så sulten om dagen, men nu aner jeg ikke hvordan jeg får det vendt, når han nu ikke vil spise om dagen. Jeg kan ikke lade være med at tænke om de ændrede spisevaner hænger sammen med maven, men hvad tænker du?
Hvordan kommer vi på ret køl igen? Han virker ikke syg, og græder kun over at ligge i arm, når han skal have flaske. Han græder normalt ikke (kun lige når han skal have flaske eller bryst og ikke vil), men kan da godt pjevse og brokke sig, men er altid let at trøste. Han er altså overhovedet ikke en skrige-baby. Jeg tror altså ikke rigtig han har ondt når han er vågen, men nogle gange kan han godt pludselig græde i søvne under sin længere middagslur, og om natten kan han også spjætte og arbejde med både arme og ben så prutterne kommer. Om det skyldes smerte ved jeg ikke.
Jeg har set dit klip med lille Bertil, der altid vil spise om natten, men hvordan får jeg fyldt min lille dreng op med mælk om dagen, når han ikke rigtig vil? Og hvad skal min slagplan være for hans mave? Er det ok at der går så længe imellem de fyldte bleer, eller skal vi sætte skub i den med laktulose. Min egen SP var lidt tilbageholdende her… Vi laver masser af benøvelser, masserer maven, giver Bio Gaia-dråber, men uden held eller ændringer i mønsteret.
Skal vi holde pause med skemaden, eller bare fortsætte med gulerødderne og de små, få skefulde (og vand dertil)? Jeg havde tænkt på at prøve med sveskemos, men tør måske ikke helt bare give ren frugtmos, og når han nu ikke er så rigtig begejstret for skemaden endnu, ved jeg heller ikke om det er en god ide skifte til en ny smag igen allerede.
Jeg skal om 4 dage have ham til 5 mdrs-vaccine og -undersøgelse hos lægen, som jeg tænker også kan give ham et grundigt tjek, men håber at du måske også kan give mig nogle tanker med om, hvordan jeg får de rolige nætter tilbage, hvordan jeg får mad i ham igen, og hvordan vi får gang i den bette mave.
Mange hilsner
En træt og frustreret mor